Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Transport i komunikacja

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Leszek Bochner | 2017-08-30 12:52:32
transport, komunikacja, region, śląskie

Śląskie to region o bardzo dobrej dostępności transportowej, nie tylko dzięki głównym szlakom, ale też z powodu bardzo wysokiej gęstości infrastruktury drogowej i kolejowej.

Transport drogowy

Region dysponuje bardzo dobrze rozwiniętą siecią komunikacji miejskiej – istnieje tu prawie 340 km torów tramwajowych. Ważną rolę w układzie komunikacyjnym pełni Aglomeracja Górnośląska. To tu krzyżują się autostrady A-1 i A-4. Kierunkiem dominującym w aglomeracji jest kierunek wschód-zachód, wzdłuż którego przebiegają autostrada A-4 i Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ). Łączne potoki ruchu na tym kierunku mogą osiągać w niedalekiej przyszłości w Katowicach ok. 150 tys. pojazdów na dobę. Obie trasy pełnią odmienne funkcje: autostrada ma za zadanie obsługę ruchu dalekobieżnego – w tym tranzytu, natomiast DTŚ obsługuje przede wszystkim ruch lokalny i ma pełnić funkcję trasy międzymiejskiej (określana jest mianem „autostrady miejskiej”).

Na infrastrukturę drogową wpływa tranzytowe położenie Polski. Uprzywilejowane są te regiony, przez które przebiegają paneuropejskie korytarze transportowe, gwarantujące rozwój sieci dróg szybkiego ruchu. W województwie śląskim krzyżują się transeuropejskie szlaki: korytarz III (Berlin – Wrocław – Katowice – Kraków – Lwów) oraz korytarz VI (Gdańsk – Katowice – Żylina).

Transport kolejowy

W województwie realizuje się około 50% krajowych przewozów kolejowych. Opisując infrastrukturę kolejową na Śląsku, należy wspomnieć węzeł kolejowy w Tarnowskich Górach – jeden z największych węzłów kolejowych w Europie. Transport między Bielskiem-Białą, Katowicami i Warszawą zapewnia Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), a między Katowicami i Gdańskiem Magistrala Portowa, którymi przewożona jest większość towarów z województwa. Dodatkowo dzięki CMK podroż z Katowic do Warszawy (odległość 297 km) trwa krócej. Przez region przebiegają ważne szlaki kolejowe, z których trzy są zaliczane do międzynarodowej sieci AGC – są to:

E30 Drezno – Zgorzelec – Wrocław – Katowice – Medyka– Lwów – Kijów – Moskwa,

E59 Malmo – Ystad – Świnoujście – Zielona Góra – Wrocław – Racibórz – Chałupki,

E65 Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice – Ostrawa – Wiedeń.

Ważną rolę pełni również Euroterminal w Sławkowie, który posiada wewnętrzną sieć torów kolejowych, zarówno o szerokim rozstawie, jak i w standardzie europejskim, zapewniając połączenie z systemem przepływu ładunków na osi Azja i Daleki Wschód – Europa Zachodnia. Polski odcinek kolei szerokotorowej stanowi Linia Hutnicza Szerokotorowa, która jest najdalej wysuniętą na zachód linią o prześwicie 1520 mm w Europie.

Transport powietrzny

Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach znajduje się w odległości ok. 30 km od Katowic. Korzystają z niego głównie pasażerowie z południowej Polski, ale także z Czech czy Słowacji. Katowice Airport to w tej chwili jeden z kluczowych elementów infrastruktury komunikacyjnej województwa. Warunki pogodowe i terenowe są tu znacznie lepsze niż na innych lotniskach w Polsce.

W 2015 została otwarta nowa hala przylotów oraz nowa droga startowa, która jest jedną z najdłuższych w Polsce (3,2 km) i dysponuje możliwością przedłużenia o kolejne 400 m. Takie parametry i odpowiednia infrastruktura umożliwiają obsługę największych statków powietrznych z pełnym obciążeniem.

Za segment stanowiący potencjalne źródło wzrostu ruchu prywatnego należy uznać przeloty czarterowe. W 2015 roku Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice posiadał 10% udziału w rynku, co plasowało go na czwartej pozycji w kraju – za warszawskim Okęciem, krakowskimi Balicami i lotniskiem im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Całkowity ruch pasażerski w 2016 roku osiągnął ponad 3,2 mln osób.

W ubiegłym roku otwarto nowy terminal cargo, który ma 12 tys. mkw. powierzchni i jest trzykrotnie większy od dotychczas użytkowanego terminalu towarowego i skonstruowany w sposób umożliwiający w przyszłości modułową reorganizacja obiektu.

Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach odgrywa bardzo istotną rolę w funkcji cargo. Pod tym względem plasuje się na pierwszym miejscu w kraju wśród lotnisk regionalnych – wielkość obsłużonego ruchu cargo w 2016 roku wyniosła ponad 17,5 tys. ton.

 






Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw

Brama wjazdowa przesuwna

Brama żaluzjowa charakteryzuje się oryginalną konstrukcją składającą się ze stalowych przęseł, kt...
Polska - ZIELONA GÓRA 2021-04-28 Dodał: Marciniak Ogrodzenia Produkcja metalowych wyrobów gotowych Zobacz ofertę

CARPORT WIATA GARAŻOWA STYL HORYZONTAL

W naszej ofercie znajdują się bardzo eleganckie i przestronne wiaty garażowe, wykonane ze stali o...
Polska - ZIELONA GÓRA 2021-04-28 Dodał: Marciniak Ogrodzenia Produkcja metalowych wyrobów gotowych Zobacz ofertę

Ogrodzenia nowoczesne

Marciniak Ogrodzenia oferuje Państwu ogrodzenia palisadowe ze stali ocynkowanej ogniowo. Dzięki t...
Polska - ZIELONA GÓRA 2018-04-11 Dodał: Marciniak Ogrodzenia Produkcja metalowych wyrobów gotowych Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert